followers

Selasa, 31 Mei 2011

BicaRa TenTanG IkhLaS~







Assalamualaikum wbt, semoga langkah kita semakin tangkas dengan semangat juang Islam. Walau apapun yang kita lakukan, dasarilah ia dengan memohon keredhaanNya supaya setiap langkah itu beroleh keberkatan. 

Saudaraku akhi, saudariku ukhti;
 

Ibadah yg kita lakukan selalunya atas dasar keperluan kita terhadap Allah..... kerana hanya DIA satu2nya tempat sandaran hati dan jiwa kita.... padaNyalah tempat kita memohon pertolongan dan perlindungan. Dan sungguh ikhlas merupakan salah satu syarat diterimanya amal kita.

"Dan mereka tidaklah disuruh kecuali supaya beribadah kepada Allah dengan memurnikan dien (agama) kepadaNya, dengan mentauhidknnya." (Al Bayyinah 5)

Letakkanlah Ikhlas; hanya untuk mengharap keredhaan Allah semata.
Sedarilah wahai akhi dan ukhti; ibadah yang dilakukan untuk selain Allah sebagai tujuan ibadah ketika sedang beribadah kepada Allah adalah syirik dan tidak akan diterima oleh Allah. 
Syirik merosakkan kejernihan ibadah dan menghilangkan keikhlasan dan pahalanya.
Ketahuilah akhi dan ukhti; bahwa ikhlas bukan mudah dilaksanakan. Murnikanlah suatu pekerjaan ibadah kita itu hanya karena Allah.


Ikhlas hanya akan datang dari seorang yang mencintai Allah dan menjadikan Allah sebagai satu-satunya sandaran dan harapan. Namun kebanyakan kita pada zaman sekarang mudah alpha& tergoda dengan gemerlap dunia dan mengikuti keinginan nafsu. Padahal nafsu akan mendorong kita untuk lalai berbuat ketaatan dan tenggelam dalam kemaksiatan, yang akhirnya akan menjerumuskan kita pada pintu2  kehancuran di dunia dan jurang neraka kelak di akhirat.

Moga kita akan terus berusaha dan berlatih untuk menjadi orang yang ikhlas. Yang mana salah satu cara untuk ikhlas adalah dengan  menghilangkan ketamakan terhadap dunia dan berusaha agar hati selalu fokus kepada janji Allah yakni Allah akan memberikan balasan berupa kenikmatan abadi di syurga dan menjauhkan kita dari neraka. Dan berusahalah untuk menyembunyikan amalan kebaikan dan ibadah agar tidak menarik perhatian kita untuk dilihat dan didengar orang, sehingga mereka memuji kita. 



"Katakanlah, mahukah kami khabarkan tentang orang yang paling merugi amalan mereka? Yaitu orang-orang yang telah sia-sia usaha mereka di dunia, sedang mereka menyangka telah mengerjakan sebaik-baiknya." (Al Kahfi 103-104)


Saudaraku akhi saudariku ukhti… bersabarlah dalam belajar untuk ikhlas. Palingkan wajahmu dari pujian manusia dan indah gemerlap dunia. Sesungguhnya dunia ini fana dan akan hancur, maka sia-sia ibadah yang kita lakukan untuk dunia. Sedangkan akhirat adalah kekal, kenikmatannya dan juga siksanya. Bersabarlah di dunia yang hanya sebentar, karena kita tidak akan mampu bersabar dengan siksa api neraka walau hanya sebentar....

Moga kita akan tetap berusaha untuk ikhlas..... amin amin amin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...