followers

Sabtu, 28 Mei 2011

Demi masa~



“ Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian .” , (Al-Asr : 1-2)

Kenapa dengan masa ?

Ada apa dengan masa ?

Adakah manusia itu berkaitan dengan masa ?

Ya , manusia sangat berkaitan dengan masa . Kerana ?

Manusia sifatnya pergi tak kembali , begitu juga sifat masa , pergi tidak kembali . Kerana selagkah atau sesaat masa belalu , ia pasti tidak akan dapat kembali . 

Lihat sahajalah sekarang , anda telah meninggalkan masa anda tadi dengan membaca tulisan ini bermula dari petikan surah Al-Asr sampai noktah terakhir ini .

Lihat , masa sudah ditinggalkan.

Ada orang kata , masa yang diperuntukkan tidak cukup . Tapi , bagaimana orang tersebut boleh mempertikaian akan ciptaan masa ini dari ALLAH .

Setiap hari , ALLAH telah memberikan kita nikmat masa 24 jam . Kerana , ALLAH mengetahui , dengan adanya masa 24 jam itu , sudah cukup untuk hambanya melakukan semua perkara dan keperluan . Cuma , hambaNYA sendiri yang kurang bijak mengatur masa .




Bagaimana mengatur masa ?



Masa dalam hidup ini boleh dibahagikan kepada empat bahagian ;
1) Penting dan utama
2) Penting dan tidak utama
3) Tidak penting dan utama
4) Tidak penting dan tidak utama

Dengan menyusun keutamaan ini dalam kehidupan kita , maka kita kan lihat , masih banyak lagi masa yang bellum kita isi untuk sehari . Itupun masih mahu menrungut ke?

Andai masa 24 jam itu tidak cukup buat manusia , nescaya , ALLAH , tidak akan memberi masa 24 jam itu kepada kita .Oleh itu , saya mengajak diri saya dan anda , untuk sama-sama mengisi masa dengan amalan yang boelh menigkatkan ketaatan kita kepada ALLAH .

Kalau belajar , belajar kerana ALLAH . Kalau bekerja , bekerja dengan penuh amanah hanya kerana ALLAH . Bila beribadat pul , ibadah bersungguh-sungguh kerana ALLAH .

Moga ada manfaat untuk kita semua termasuk saya . Jangan kata tiada masa!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...