followers

Sabtu, 16 November 2013

Panduan untuk orang-orang yang mahu Clash.


Baru-baru ini saya ada mendapat soalan daripada seorang muslimat yang bertanya kepada saya melalui ask.fm. Suka saya untuk berkongsi soalan beliau.

"Macamane eh. Sekarang aku ada bf, tapi, sejak habis SPM haritu hati mula rasa dah taknak ber'couple' dah. Nak minta putus. Taknak dah ada apa apa relationship dengan mana mana lelaki. Tapi sampai sekarang tak cakap2 kat dia, sebab tak tahu nak cakap macam mana. Takut dia kecil hati.Macam mana?"


Jawapan saya : Jangan takut untuk berubah.Jangan takut untuk keluar daripada kejahilan. Kamu tinggalkan dia atas dasar apa? dan kamu masih bersama dia atas dasar apa? jika kamu masih bersama dengannya atas dasar kasihan atau takut dia berkecil hati, kamu bukan sahaja menyiksa perasaan kamu,bahkan kamu menjadi tidak adil pada dia. Kamu membiarkan dia bertepuk sebelah tangan. Percayalah jika suatu hari nanti dia mendapat tahu bahawa kamu masih bersamanya atas dasar itu saja..maka dia akan lebih kecewa dan patah hati. Usahlah diteruskan lagi dan jujurlah dengan diri sendiri untuk kebaikan kedua belah pihak. Perasaan itu memang tidak boleh dipaksa...memang sekarang tak rasa apa-apa tapi fikirkanlah kesan di masa hadapan.



Jika kamu masih ada perasaan cinta atau sayang kepadanya..,maka ingat...Allah tak pernah melarang rasa cinta itu bahkan Allah berikan panduan dan panduan yang Allah berikan itulah yang patut kita ikut kerana ia menuju kearah kebaikan. Panduan itu adalah nikah. Jika Allah dah takdirkan jodoh itu untuk kamu maka takkan lari gunung dikejar. Walaupun dah putus,kalau jodoh itu milik kamu maka kamu tetap akan dapat kembali bersama..tetapi lain halnya pula kalau tak ada jodoh. Kalau tak ada jodoh hari-hari bergayut pun belum tentu bersama diakhirnya.





Disini saya sediakan panduan untuk clash :-



1.Pertama sekali,apa yang kamu perlu buat ialah pupuk perasaan berani untuk keluar dari keadaan itu. Kamu minta putus bukan ada sebab lain selain untuk berubah bukan?.. jadi harus tunggu apa lagi?.. Jangan sebab orang lain niat kamu terbantut. Beranikan diri untuk berkata padanya bahawa perpisahan ini tiada sebab lain melainkan kamu mahu perbaiki diri untuk menjadi yang lebih baik. Kamu mahu membuat persiapan untuk menjadi seorang isteri/suami yang baik.


2.Kedua ,katakan padanya jika dia benar-benar sayangkan kamu maka lepaskanlah kamu dan mula perbaiki diri juga. Suruh dia jadi insan dan anak yang baik kepada kedua ibubapanya sebelum berkhidmat kepada mana-mana perempuan yang belum layak untuknya. Perpisahan ini semuanya demi kebaikan. bukan atas dasar pergaduhan dan sebagainya. Demi KEBAIKAN kedua belah pihak. Dan apabila demi kebaikan,tiada sebab untuk dia tidak melepaskan awak. Jika dia sanggup tinggalkan awak sekarang demi untuk kebaikan dan dia berusaha memperbaiki dirinya,maka awak dapat lihat bahawa dia benar2 ikhlas mahukan awak. Jika selepas putus,cepat sahaja dia dah ada orang lain,maka tepatlah tindakan awak meninggalkan orang yang hanya mahu bersuka-suka dengan awak. 


3.Selepas putus.. adalah digalakkan agar kamu tidak contact langsung ataupun boleh contact tapi jangan selalu mcm waktu bercouple dulu. Berpada-padalah dan jika ia melalaikan...maka jangan contact langsung.. isilah waktu-waktu terluang dengan wacana-wacana ilmiah yang berfaedah.


4.Carilah hobi yang baru yang melibatkan pergerakan fizikal dan mental.seperti melukis,membaca novel,belajar fizik,bio,kimia,membuat kek,menjahit,memasak dan sebagainya...kamu boleh menambah skil selain dapat mengurangkan stress.Hobi baru inilah yang menjadikan masa lapang kamu tidak dipenuhi dengan kerinduan yang membuang masa kepada yang belum halal untuk kamu. Kadang-kadang kalau tak buat apa-apa,senang untuk perasaan tu muncul semula.


5.Amalkan solat sunat hajat dan taubat,minta kekuatan drpd Allah.



Jibriel Yusof


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...